ASANSÖR İŞLETME VE BAKIM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; insanların, insan ve yüklerin veya sadece yüklerin
taşınmasında kullanılan asansörlerin, insan can ve mal güvenliğini tehdit etmeyecek şekilde
kullanımlarını sağlamak ve çevreyi korumak üzere tescili, işletilmesi, bakımı, garanti ve satış sonrası
hizmetleri ile hizmet denetimi ve mevcut asansörlerin iyileştirilmesiyle ilgili uyulması gereken
kuralları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; 29/6/2016 tarihli ve 29757 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında piyasaya arz edilen asansörleri ve Asansör
Yönetmeliği (2014/33/AB)’nin yürürlüğe girmesinden önce monte edilmiş olan asansörleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (Değişik:RG-11/7/2021-31538)
(1) Bu Yönetmelik; 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler
Kanununa, 10/6/1930 tarihli ve 1705 sayılı Ticarette Tağşişin Men’i ve İhracatın Murakabesi ve
Korunması Hakkında Kanuna, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 388 inci maddesinin birinci
fıkrasının (e) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AB uygunluk beyanı: Asansör monte edenin piyasaya arz ettiği asansörün Asansör
Yönetmeliği (2014/33/AB)’nin temel gereklerine uygunluğunu beyan ettiği belgeyi,
b) Asansör: Belirli seviyelere hizmet veren, esnek olmayan ve yatayla 15 dereceden fazla açı
yapan kılavuzlar boyunca hareket eden bir taşıyıcısı olan kaldırma tertibatını veya sabit bir seyir yolu
üzerinde esnek olmayan kılavuzlar üzerinde olmasa da hareket eden kaldırma tertibatını,
c) Asansör monte eden: Asansörün tasarımından, imalatından, montajından ve piyasaya
arzından sorumlu olan gerçek veya tüzel kişiyi,
ç) Asansör yaptırıcısı: Asansörün monte edileceği binada/yapıda inşaat işini kendi adına yapan
veya sözleşme ile devreden yapı sahibini veya asansörün monte edileceği mevcut binada bina
sorumlusunu,
d) Bakanlık: Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
e) Bakım: Asansörün hizmete alınmasından sonra kullanım ömrü boyunca, kendisinin ve
bileşenlerinin, fonksiyonlarının ve güvenlik gereklerinin, tasarlandığı veya ilgili mevzuata uygun olarak
yenilendiği biçimde devamlılığını sağlamaya yönelik, asansör monte eden veya onun yetkili servisi
tarafından periyodik olarak ayda en az bir defa yürütülen işlemleri,
f) Bina sorumlusu: Asansörün güvenli bir şekilde kullanımını sağlamak amacıyla düzenli olarak
bakımını, periyodik kontrolünü ve onarımını yaptırmaktan sorumlu olan, binada/yapıda kat
maliklerinin kendi aralarında seçeceği veya dışarıdan yetki vereceği kişiyi veya kat malikini veya
maliklerini veya kamu binalarında/yapılarında sorumlu yetkiliyi veya ticari/hizmet amaçlı yapılarda
sorumlu yetkiliyi,
g) Coğrafi bölge: Akdeniz, Doğu Anadolu, Ege, Güneydoğu Anadolu, İç Anadolu, Karadeniz ve
Marmara bölgelerini,
ğ) Erişilebilirlik: Yapıların, binaların ve bilgilendirme hizmetlerinin engelliler tarafından güvenli
ve bağımsız olarak ulaşılabilir ve kullanılabilir olmasını,
h) Hizmet denetimi: Asansör monte edene veya onun yetkili servisine veya bina sorumlusuna
yönelik Bakanlık tarafından yapılan denetimi,
ı) İlgili idare: Belediyeleri veya belediye sınırları dışında kalan alanlardaki yapılar için il özel
idarelerini,
i) İktisadi işletmeci: Asansör monte edeni, asansör güvenlik aksamı imalatçısını, yetkili
temsilciyi, ithalatçıyı veya dağıtıcıyı,j) Kurtarma çalışması: Asansör içerisinde insanın veya insanların mahsur kaldığına dair bilginin
alınmasıyla birlikte kurtarma talimatına uygun olarak yapılan ve insanın veya insanların serbest
kalmasıyla sonuçlanan çalışmayı,
k) Mevcut asansör: 15/8/2004 tarihinden önce monte edilen ve halen kullanılmakta olan
asansörü,
l) Mesleki yeterlilik belgesi: Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından onaylanmış olan ve bireyin
bilgi, beceri ve yetkinliğini ifade eden belgeyi,
m) Muayene kuruluşu: Türkiye’de yerleşik özel veya kamu kuruluşlarından, TS EN ISO/IEC
17020 standardına göre Türk Akreditasyon Kurumunca 4/5/2018 tarihli ve 30411 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Asansör Periyodik Kontrol Yönetmeliği kapsamında A tipi muayene kuruluşu
olarak akredite edilen kuruluşu,
n) Periyodik kontrol: Asansörün güvenli kullanımı ve işletme yönünden uygun çalışıp
çalışmadığına dair yaptırılacak olan muayeneyi,
o) Piyasaya arz: Asansörün ticari veya kamu faaliyetleri kapsamında ücretli veya ücretsiz olarak
kullanımının sağlanmasını,
ö) Ruhsat makamı: Belediyeleri veya belediye sınırları dışında kalan alanlardaki binalar/yapılar
için valilikleri veya ilgili mevzuat çerçevesinde yapı ruhsatı ve yapı kullanma izin belgesi verme
yetkisine sahip kurum ve kuruluşları,
p) Servis teknik sorumlusu: Yetkili servis faaliyetlerini idari ve teknik olarak yöneten, gerekli
dokümanları hazırlayan/hazırlatan ve yetkili servis adına yasal olarak temsil ve ilzama yetkili olan
kişiyi,
r) Teknik bakım personeli: Yetkili servis bünyesinde asansörlerde bakım, onarım ve servis işini
yürütmek üzere görevlendirilen ve ilgili mevzuat kapsamında belgeli olan asansör bakım ve
onarımcısını,
s) Tescil: Asansörün resmî olarak ilgili idare tarafından kayıt altına alınmasını,
ş) TSE: Türk Standardları Enstitüsünü,
t) TS EN 81-80 standardı: Asansörler - Yapım ve Montaj için Güvenlik Kuralları: Yolcu ve Yük
Asansörleri için Özel Uygulamalar - Bölüm 80: Mevcut Yolcu ve Yük Asansörlerinin Güvenliğini
Geliştirme Kurallarını,
u) Yetkili servis: Asansörlerde bakım, onarım ve servis hizmetinin yürütülebilmesi için asansör
monte edenin kendi adına kurduğu servis istasyonu veya gerekli olduğu durumlarda sorumluluğu
kendinde olmak üzere sözleşme ile yetki verdiği gerçek veya tüzel kişiyi,
ü) (Ek:RG-10/2/2023-32100) Bakan yardımcısı: Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının ilgili bakan
yardımcısını,
v) (Ek:RG-10/2/2023-32100) İl müdürlüğü: Sanayi ve teknoloji il müdürlüğünü,
y) (Ek:RG-10/2/2023-32100) İl müdürü: Sanayi ve teknoloji il müdürünü,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Asansör Kimlik Numarası, Asansörün Binaya/Yapıya Fenni
Uygunluğunun Kontrolü ve Asansörün Tescili
Asansör kimlik numarası
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında bulunan her asansör, bir asansör kimlik numarası ile
tanımlanır.
(2) Asansör kimlik numarası Asansör Periyodik Kontrol Yönetmeliğinde belirtilen usul ve
esaslara uygun olarak muayene kuruluşu tarafından periyodik kontrol aşamasından önce oluşturulur.
Asansör kimlik numarası Asansör Periyodik Kontrol Yönetmeliğinin 21 inci maddesinde tanımlanan
formata uygun bir etiket üzerinde belirtilir. Bu etiket, periyodik kontrol aşamasında muayene
kuruluşu tarafından asansör kabinine iliştirilir.
(3) Asansör kabinine iliştirilen ve asansör kimlik numarasını içeren etiketin, asansörün kullanım
ömrü boyunca muhafaza edilmesine ve gerektiğinde yenilenmesine dair sorumluluk, bina
sorumlusundadır.
Asansörün binaya/yapıya fenni uygunluğunun kontrolüMADDE 6 – (1) Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında monte edilen asansörün monte
edildiği binaya/yapıya fenni uygunluğuna ilişkin kontroller 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar
Kanununa, ilgili mevzuata ve erişilebilirlik mevzuatına uygun olacak şekilde ilgili ruhsat makamı
tarafından yürütülür.
(2) Birinci fıkrada belirtilen kontrollerin ilgili mevzuatına uygun bir şekilde yürütülmesine dair
sorumluluk ilgili ruhsat makamındadır.
Asansörün tescili
MADDE 7 – (1) Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında piyasaya arz edilen her asansör
ilgili idareye tescil ettirilir. Tescil başvurusu, asansörün piyasaya arz edildiği tarih itibarıyla altmış gün
içerisinde söz konusu asansörü piyasaya arz eden asansör monte eden tarafından yapılır.
(2) Asansör monte eden, tescil işlemi için aşağıda belirtilen belgelerin bir sureti ile birlikte ilgili
idareye başvurur:
a) Sanayi sicil belgesi.
b) Onaylanmış kuruluşça düzenlenen uygunluk belgesi veya raporu.
c) AB uygunluk beyanı.
ç) Garanti belgesi.
d) (Değişik:RG-3/4/2021-31443) AB uygunluk beyanı ve garanti belgesini imzalayan yetkilinin
adı, soyadı ve unvanına dair bilgileri içerecek şekilde kendisi tarafından hazırlanan ve onaylanan yazılı
beyan belgesi.
e) TSE Hizmet Yeterlilik Belgesi.
f) Montaj işçiliği bedeli de dâhil olmak üzere her bir birim asansör bedelini içerecek şekilde
asansör yaptırıcısına kesilen fatura.
g) Tescil öncesi ilk periyodik kontrol raporu.
(3) İkinci fıkrasının (f) bendinde belirtilen faturada asansörün beyan yükü, beyan hızı, durak
sayısı ve tahrik türü anlaşılır olacak şekilde belirtilir. Birden fazla asansör montaj işi ile ilgili olarak
birbirinden farklı her asansör için birinci cümlede belirtilen hususların söz konusu faturada ayrıca yer
alması gerekir. 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununa ve bu fıkrada belirtilen gerekliliklere
uygun olacak şekilde düzenlenen fatura dışında hiçbir belge, ilgili idare tarafından tescil aşamasında
kabul edilmez.
(4) Okullara veya kamu kurum ve kuruluşlarına bağış amaçlı yapılan asansörlerin bu amaçla
yapıldığının resmî bir belge ile ilgili idareye ispatlanması durumunda ikinci fıkranın (f) bendinde
belirtilen fatura asansör tescili için aranmaz.
(5) Tescil aşamasından önce asansör yaptırıcısı tarafından Asansör Periyodik Kontrol
Yönetmeliğine göre ilk periyodik kontrolü yaptırılmayan ve yeşil renkli bilgi etiketi iliştirilmeyen
asansör, ilgili idare tarafından tescil edilmez.
(6) Uygun görülen tescil başvurusu neticesinde, Ek-1’de yer alan içeriğe uygun olacak şekilde
onaylı tescil belgesi ilgili idare tarafından düzenlenir ve asansör monte edene sunulur.
(7) İlgili idare, tescil başvurusunda ikinci fıkrada istenen belgelerin dışında asansör monte
edenden herhangi bir belge talebinde bulunamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Bakım, Bakımın Kapsamı ve Bakımla İlgili Diğer Hususlar
Bakım
MADDE 8 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında yer alan asansörün bakımı, bina sorumlusunun
bakım sözleşmesi imzaladığı asansör monte eden veya onun yetkili servisi tarafından yapılır. Yapı
kullanma izin belgesi alan ve amacına uygun olacak şekilde ilk kez kullanıma açılan binada/yapıda
yasal olarak bina sorumlusu atanana kadar asansör yaptırıcısı ile asansör monte eden veya onun
yetkili servisi arasında bakım sözleşmesi yapılır.
(2) Bakım sözleşmesinin birden fazla asansörü kapsaması durumunda, bakım hizmeti sunulacak
her bir asansöre ait asansör kimlik numarası ve asansörün açık adresi bu sözleşmede belirtilir.
(3) Piyasaya arz edilen asansörün beyan yükü, beyan hızı, tahrik türü, motor seri numarası ve
gücü, halat ve/veya zincirler ile tip kontrol belgesi gerektiren aksam ve parçaların teknik özellikleri,
tesis planları ve elektrik devre şemaları ile asansör periyodik kontrol sonuçları ve kazaların kayıtedileceği asansör kayıt defteri, söz konusu asansörü piyasaya arz eden asansör monte eden
tarafından sağlanır. Ayrıca asansörün kimlik numarası, piyasaya arz tarihi ve tescil tarihi asansör kayıt
defterinde belirtilir. Asansör kayıt defterinin bitmesi durumunda, yeni defter bina sorumlusuyla
bakım sözleşmesi imzalayan asansör monte eden veya onun yetkili servisi tarafından temin edilir.
Biten kayıt defteri, bina sorumlusu tarafından asansörün kullanım ömrü boyunca muhafaza edilir.
Kayıt defteri ile ilgili tüm gereklilikler halen kullanımda olan bütün asansörler için de geçerlidir.
(4) Asansör bakım, onarım ve servis hizmeti sonrasında oluşan atığın bertaraf edilmesi
9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununa uygun olarak yapılır.
(5) Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında piyasaya arz edilen veya kullanımda olan
asansör/asansörler için yapılacak olan bakım sözleşmesinde/sözleşmelerinde, o asansöre/asansörlere
yönelik herhangi bir cihaz veya şifreleme gibi yöntemlerle engelleme veya kısıtlama yapılıp
yapılmadığına dair bilginin yer alması asansör monte eden veya onun yetkili servisi tarafından
sağlanır.
Bakımın kapsamı
MADDE 9 – (1) Asansörün, asansörü oluşturan tüm aksam ve parçaların bakımı asansör monte
eden tarafından hazırlanmış olan bakım kılavuzunda yer alan talimatlara ve güncel
TS EN 13015: Asansör ve Yürüyen Merdivenlerin Bakımı, Bakım Talimatları İçin Kurallar standardında
belirtilen gerekliliklere göre yapılır.
(2) Bu Yönetmeliğe göre bakım;
a) Yağlama ve temizlemeyi,
b) Kontrolleri,
c) Kurtarma çalışmalarını,
ç) Ayarlama işlemlerini,
d) Kullanıma veya yıpranmaya bağlı olarak meydana gelebilen bileşen onarımını veya
değişimini,
kapsar.
(3) Bu Yönetmeliğe göre bakım;
a) Asansörün yerinin değiştirilmesini,
b) Tahrik ünitesi, askı sistemi, taşıyıcı/kabin, durak kapısı ve/veya asansör güvenlik
aksamlarının değişimini,
c) Asansör kumanda sisteminde yapılan değişiklikleri,
ç) İtfaiye tarafından yapılan kurtarma çalışmalarını,
d) Asansör kuyusunun dış bölümlerinin temizlenmesini,
e) Taşıyıcı/kabin iç kısmının temizlenmesini,
kapsamaz.
(4) 15/8/2004 tarihinden önce monte edilen ve ilgili mevzuata göre ilgili idare tarafından kayıt
altına alınan asansörün beyan yükünde ve/veya beyan hızında ve/veya seyir mesafesinde değişiklik
yapılması halinde, bu asansörde, güncel TS EN 81-80 standardı gereklilikleri esas alınır.
(5) 15/8/2004 ile 1/9/2017 tarihleri arasında piyasaya arz edilen ve ilgili mevzuata göre ilgili
idare tarafından kayıt altına alınan asansörün beyan yükünde ve/veya beyan hızında ve/veya seyir
mesafesinde değişiklik yapılması halinde, bu asansörde, ilk defa piyasaya arz edildiği tarihte
yürürlükte bulunan uyumlaştırılmış standart gereklilikleri esas alınır.
(6) Üçüncü fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde, dördüncü ve beşinci fıkralarında yer alan ve
bakım çalışması olarak değerlendirilmeyen asansöre ait değişiklikler, asansör monte eden tarafından
yerine getirilir. Bu değişikliklerin ilgili mevzuatına ve/veya standardına uygun yapılıp yapılmadığına
dair sorumluluk, söz konusu değişiklikleri yapan asansör monte edendedir. Bu değişiklikleri yapmak
üzere asansör monte eden adına hareket eden montaj elemanının ve/veya teknik bakım ve onarım
personelinin, bu Yönetmelikte ve/veya ilgili mevzuatta belirtilen yeterlilik belgesine sahip olması
gerekir.
(7) Dördüncü ve beşinci fıkrada belirtilen durumlarda asansör monte eden tarafından asansör
uygulama projesi hazırlanır/hazırlatılır ve ruhsat makamının onayına sunulur. Ruhsat makamı
tarafından onaylanan asansör uygulama projesine uygun olacak şekilde beyan yükünde ve/veyabeyan hızında ve/veya seyir mesafesinde değişiklik yapılan asansörün tescili için asansör monte eden
tarafından yeşil renkli bilgi etiketine esas periyodik kontrol raporuyla birlikte altmış gün içerisinde
ilgili idareye başvurulur. Asansörün tescil belgesi, Ek-2’de yer alan içeriğe uygun olacak şekilde ilgili
idare tarafından düzenlenir ve asansör monte edene sunulur.
Bakımla ilgili diğer hususlar
MADDE 10 – (1) Bina sorumlusu ile sözleşme imzalayan asansör monte eden veya onun yetkili
servisi, güvenli kullanım için söz konusu asansörü oluşturan aksam ve parçaları da içerecek şekilde bir
bütün olarak gerekli koşulları sağlayıp sağlamadığına ilişkin durum tespit raporu hazırlar ve bina
sorumlusuna iletir. Durum tespit raporu asansör monte edenin piyasaya arz ettiği ve bakım
sözleşmesi yaptığı asansör için hazırlanmaz.
(2) Asansör monte eden veya onun yetkili servisince her bakımda yapılan işlemler güncel TS EN
13015: Asansör ve Yürüyen Merdivenlerin Bakımı, Bakım Talimatları İçin Kurallar standardındaki
gereklilikleri de içerecek şekilde hazırlanmış olan bakım föyü ile kayıt altına alınır ve bir nüshası bina
sorumlusuna teslim edilir, bir nüshası da kendisi tarafından muhafaza edilir ve talep edilmesi
durumunda Bakanlığa ve diğer ilgililere sunulur.
(3) Bina sorumlusu bakım föylerini asansörün makina veya makara dairesinde veya
binaya/yapıya ait yönetim bürosunda kalıcı olarak muhafaza eder.
(4) Asansör monte eden veya onun yetkili servisi, insan can ve mal güvenliği yönünden
asansörün risk taşıması durumunda bina sorumlusunu yazılı olarak bilgilendirir. Bina sorumlusu
asansör monte eden veya onun yetkili servisi vasıtasıyla asansörün güvenli hale getirilmesini
sağlamakla yükümlüdür.
(5) Asansör monte eden veya onun yetkili servisi, asansörde yapılan aksam ve parça
değişiklikleri ile bildirilen kazaları asansör kayıt defterine işler.
(6) Bakım sözleşmesi yapıldıktan sonra asansör monte eden veya onun yetkili servisi,
binadaki/yapıdaki asansör sayısı dikkate alınarak bina sorumlusunun belirleyeceği sayıda kişiye acil
durumlarda kurtarma çalışması konusunda yılda en az bir defa eğitim verir. Eğitim, yetkili servis
teknik bakım ve onarım personeli tarafından verilir. Verilen bu eğitim yetkili servis teknik sorumlusu
ve eğitimi veren kişi tarafından imzalanan bir tutanakla kayıt altına alınır ve tutanağın bir sureti bina
sorumlusuna iletilir. Bina sorumlusu, eğitim alan kişi/kişilerin değişmesi halinde yeni kişi/kişilere
eğitim verilmesini sağlar. Kurtarma talimatının, kurtarma çalışmasını yapacak kişi/kişilerin kolaylıkla
görebilecekleri yerlerde muhafaza edilmesi ve amacına uygun hazırlanmış olması gerekir.
(7) Asansör monte eden, piyasaya arz ettiği her tip ve özellikteki asansör için yedek aksam ve
parçayı en az üç yıl süreyle temin etmekle yükümlüdür.
(8) Asansör monte eden, kendisi tarafından piyasaya arz edilen asansöre bakım, onarım ve
servis hizmeti veren bir başka asansör monte edenin veya onun yetkili servisinin veya bina
sorumlusunun, yedek aksam veya parça ile asansörde bakım yapmayı mümkün kılacak her türlü cihaz
ve donanım talebini normal piyasa koşullarında sağlamak zorundadır.
(9) Bakım, onarım, arıza giderme ve periyodik kontrol faaliyetleri yürütülürken gerekli iş sağlığı
ve güvenliği tedbirleri 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve ilgili mevzuat
hükümleri doğrultusunda bina sorumlusu ile bakım sözleşmesi imzalayan asansör monte eden veya
onun yetkili servisince alınır.
(10) Bakım esnasında, bakım ve onarım işlerinden kaynaklı nedenlerle gerek teknik bakım ve
onarım personelinin gerekse bakımla ilgisi bulunmayan kişi/kişilerin yaralanmasına veya ölümüne
neden olabilecek ihmallere dair sorumluluk, bina sorumlusunun bakım sözleşmesi imzaladığı asansör
monte eden veya onun yetkili servisindedir.
(11) Periyodik kontrol neticesinde güvensiz olarak tanımlanan ve kırmızı renkli bilgi etiketi
iliştirilen asansöre; kusurlu, hafif kusurlu veya kusursuz hale getirilinceye kadar bakım hizmeti
sunulamaz. Güvensiz olma durumundan, kusurlu duruma geçen ve periyodik kontrol tarihi başlangıç
kabul edilerek yüz yirmi gün içerisinde hafif kusurlu veya kusursuz hale getirilmeyen asansöre de söz
konusu sürenin sona erdiği zaman itibarıyla bakım hizmeti sunulamaz. Asansör monte eden veya
onun yetkili servisi bu süre zarfında bina sorumlusundan aylık bakım ücreti talebinde bulunamaz.(12) Asansör monte eden veya onun yetkili servisi; bakım, onarım, arıza giderme ve periyodik
kontrol faaliyetleri yürütülürken görevlendireceği teknik bakım ve onarım personeline ilişkin
tanımlayıcı tüm bilgilerin bakım sözleşmesinde yer almasını sağlar. Teknik bakım ve onarım
personeline ilişkin değişiklik olması halinde, bu değişikliğe dair bilginin de söz konusu bakım
sözleşmesinde yer alması ilgili asansör monte eden veya onun yetkili servisince sağlanır.
(13) Bina sorumlusu tarafından, bakım sözleşmesi yapılan asansör monte eden veya onun
yetkili servisinin dışındaki üçüncü tarafların asansöre müdahalesine izin verilmez. Birinci cümlede
belirtilen hüküm periyodik kontrol sonucunda gerçekleştirilecek olan iyileştirme faaliyetleri ile 9 uncu
maddenin üçüncü fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen işlemler kapsamında bina
sorumlusunca tercih edilen ve sözleşme imzalanan asansör monte edenin veya onun yetkili servisinin
çalışmalarını kapsamaz.
(14) (Ek:RG-11/7/2021-31538) TSE tarafından TSE Hizmet Yeterlilik Belgesi askıya alınan veya
iptal edilen asansör monte eden veya onun yetkili servisi, asansörlere yönelik bakım, onarım ve servis
hizmeti sunamaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Garanti Belgesi, Satış Sonrası Hizmetler ve
Yetkili Servis ile İlgili Şartlar
Garanti belgesi
MADDE 11 – (1) Asansör monte eden piyasaya arz ettiği asansöre ilişkin olarak Ek-3’te yer alan
içeriğe uygun olacak şekilde garanti belgesini düzenlemek zorundadır.
(2) Asansör monte eden tarafından piyasaya arz edilen her asansör, piyasaya arz edildiği tarih
itibarıyla en az üç yıl süre ile garanti edilir.
(3) Garanti süresi boyunca, o asansörü piyasaya arz eden asansör monte eden veya onun yetkili
servisi tarafından asansörde değiştirilecek olan aksam veya parça, söz konusu değişimin yapıldığı tarih
itibarıyla en az iki yıl süre ile garanti edilir.
(4) Garanti süresi biten asansörde değiştirilen aksam veya parça, bu aksamı/parçayı imal eden
veya ticari bir faaliyet yoluyla bedelli/bedelsiz olarak kullanımı için bina sorumlusuna sağlayan iktisadi
işletmeci tarafından en az iki yıl süre ile garanti edilir. İktisadi işletmeci, Ek-3’te yer alan içeriğe
uygun olacak şekilde garanti belgesini düzenlemek ve bina sorumlusuna sunmak zorundadır.
(5) Garanti belgesinde tanımlanacak olan azami tamir süresi on beş günden fazla olamaz.
(6) Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında piyasaya arz edilen her asansöre yönelik
garanti süresi boyunca sunulacak olan bakım hizmeti, bina sorumlusunun başka bir asansör monte
eden veya onun yetkili servisi ile sözleşme imzalayacağını beyan etmemesi durumunda, o asansörü
piyasaya arz eden asansör monte eden veya onun yetkili servisi tarafından verilir.
(7) Bina sorumlusunun garanti süresi içerisinde bir başka asansör monte eden veya onun yetkili
servisi ile bakım sözleşmesi imzalaması, o asansörü piyasaya arz eden asansör monte edenin garanti
ile ilgili yükümlülüklerini ortadan kaldırır.
(8) Asansörün arızalanması durumunda, tamirde geçen süre garanti süresine eklenir.
Satış sonrası hizmetler
MADDE 12 – (1) Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında piyasaya arz edilen ve garanti
edilen her asansöre yönelik garanti kapsamında yürütülecek olan satış sonrası bakım, onarım ve
servis hizmetleri, o asansörü piyasaya arz eden asansör monte eden veya onun yetkili servisi
tarafından yerine getirilir.
(2) Garanti kapsamında satış sonrası hizmetlerin tam ve eksiksiz yerine getirilebilmesi amacıyla,
bu Yönetmelikte belirlenmiş olan asgari kriterler çerçevesinde en az bir yetkili servis istasyonu
asansör monte edenin bünyesinde kurulur.
(3) Faaliyet ana merkezinin bulunduğu coğrafi bölgenin dışında piyasaya arz edilen ve garanti
edilen her asansöre yönelik satış sonrası hizmetler, asansör monte eden tarafından yerine getirilir.
Asansörün piyasaya arz edildiği coğrafi bölgede, en az bir yetkili servis istasyonu bölge servisi olarak
asansör monte eden tarafından kurulur veya bu Yönetmelik şartlarını sağlayan herhangi bir asansör
monte eden veya onun yetkili servisiyle bölge servisi olarak yetkili servis sözleşmesi yapılır. Ancak
asansörün piyasaya arz edildiği farklı coğrafi bölge şehrinin, asansör monte edenin faaliyet merkezinibulunduran ilgili coğrafi bölge şehrine sınır veya komşu şehir olması durumunda, asansör monte eden
tarafından bu şehirde ayrıca bölge servisinin kurulmasına veya bölge servisi sözleşmesi yapılmasına
gerek duyulmaz.
(4) Asansör monte eden piyasaya arz ettiği her asansör için yeterli sayıda teknik personeli
istihdam etmek ve yedek parça stokunu bulundurmak suretiyle bakım, onarım ve servis hizmetini
sunmak zorundadır.
(5) Bina sorumlusunun garanti kapsamında bulunan asansördeki ayıplı durumlar için yapacağı
ücretsiz onarım talebi, garanti belgesinde belirtilen azami tamir süresi içinde asansör monte eden
veya onun yetkili servisi tarafından yerine getirilir.
Yetkili servis ile ilgili şartlar
MADDE 13 – (1) (Değişik:RG-10/2/2023-32100) Yetkili servis, merkez ve bölge servisi olarak
yapılandırılır. Asansör monte eden, kendi bünyesinde en az bir merkez servisini kurmak zorundadır.
Asansör monte eden, 12 nci maddenin üçüncü fıkrasının birinci ve ikinci cümlelerinde belirtilen
gerekliliklere göre kendi bünyesinde bölge servisini kurar veya sözleşme ile bir başka asansör monte
edeni veya onun yetkili servisini bölge servisi olarak görevlendirir. Merkez servisinin ve bölge
servisinin güncel TS 12255: Yetkili Servisler-Asansör Bakım Servisleri-Kurallar standardı kapsamında
TSE hizmet yeterlilik belgesine sahip olması gerekir. Asansör monte eden, merkez ve bölge servisi
dışında asansöre ait yedek parça ve malzeme stoku ile satışı ve bina sorumlularıyla irtibat için şube
kurabilir. Şube için tahsis edilen mekanların veya alanların, asansör monte edene ait olan ticaret sicil
kayıt belgesinde belirtilmesi ve 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu gerekliliklerine
uygun olması gerekir. Şube içerisinde 9 uncu maddenin ikinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen bileşen
onarımı işleminin yürütülmesi halinde, şubenin ayrıca ilgili standart gerekliliklerini sağlaması ve TSE
hizmet yeterlilik belgesine sahip olması gerekir.
(2) Yetkili servis merkezinin veya bölgesinin bünyesinde, en az bir servis teknik sorumlusunun,
en az iki teknik bakım ve onarım personelinin ve en az bir idari personelin tam zamanlı olarak
istihdam edilmesi zorunludur. (Mülga cümle:RG-10/2/2023-32100)
(3) Yetkili servis merkezinde veya bölgesinde ikinci fıkraya göre asgari şartlarda istihdam
edilmesi zorunlu olan personelin kendi isteği ile işten ayrılması durumunda, işten ayrılan personelin
yerine 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununda belirtilen fesih süresi sonu itibarıyla yeni
personelin tam zamanlı olarak istihdam edilmesi zorunludur. Ayrıca işveren statüsündeki yetkili
servisin, süresinin bitiminden önce söz konusu personel ile yapmış olduğu iş sözleşmesini tek taraflı
olarak fesih etmesi durumunda ise yeni personelin fesih tarihi itibarıyla en fazla on beş gün içerisinde
kendi bünyesinde istihdam edilmesi gerekir.
(4) Servis teknik sorumlusunun, makina veya elektrik veya elektronik veya elektrik-elektronik
veya elektronik ve haberleşme veya mekatronik alanlarında mühendislik/teknoloji fakültelerinin
birinden mezun olması gerekir. Tam zamanlı olarak istihdam edilen servis teknik sorumlusu, bir başka
yetkili serviste veya farklı bir iş alanında faaliyet gösteren işveren bünyesinde hizmet sunamaz veya
istihdam edilemez.
(5) Teknik bakım ve onarım personelinin;
a) Endüstri meslek liselerinin asansör, elektrik, elektrik tesisatçılığı, elektromekanik taşıyıcılar,
elektronik, endüstriyel elektronik, endüstriyel otomasyon teknolojileri, endüstriyel otomasyon
teknolojisi, elektrik-elektronik teknolojisi, makine veya mekatronik bölümlerinden mezun olmaları
veya,
b) Endüstri meslek liselerinin bu fıkranın (a) bendinde belirtilen bölümlerinin herhangi
birisinden mezun olmamaları hâlinde 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu
kapsamında asansör bakım ve onarımı konusunda ustalık belgesine sahip olmaları veya,
c) Meslek yüksekokullarının makine, elektrik, elektronik, elektrik-elektronik, mekatronik veya
elektromekanik taşıyıcılar bölümlerinden mezun olmaları veya,
ç) Bu fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen şartları sağlayan kişinin/kişilerin dışında teknik
bakım ve onarım personeli olarak istihdam edilen kişinin/kişilerin asansör bakım ve onarımı
konusunda mesleki yeterlilik belgesine sahip olması,
gerekir.(6) Yetkili servis sözleşmesi noter huzurunda yapılır ve iki yılda bir yenilenir.
(7) Yetkili servis sözleşmesinin kapsamı, asansör monte edenin vereceği yetki ve sorumluluklar
çerçevesinde belirlenir.
(8) Yetkili servis sözleşmesi asansörlerde bakım, onarım ve servis hizmetlerine ilişkin detayları
içermek zorundadır. Asansör montajı ve 9 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen konular
sözleşme kapsamının dışında tutulur.
(9) Bakım hizmeti sunulurken asansöre verilebilecek hasarlara ve kazalara ilişkin yetkiyi veren
asansör monte edenin de müteselsilen sorumlu olacağı yetkili servis sözleşmesinde belirtilir.
(10) Bölge servisi olarak sözleşme imzalanan yetkili servisin TSE Hizmet Yeterlilik Belgesinde,
yetkiyi veren asansör monte edenin unvanı ve markasına ilişkin bilgiler yer alır.
(11) Asansör monte eden, bölge servisi olarak sözleşme imzalayacağı yetkili servis personelinin
eğitimini sağlar ve bu konuda hazırlanmış olan her türlü bilgi ve belgenin dokümantasyonunu
oluşturarak muhafaza eder.
(12) Yetkili servis kendisi tarafından asansöre verilen bakım, onarım ve servis hizmeti ile ilgili
olarak mesleki hata ve/veya ihmaller nedeniyle bina sorumlusunun ve diğer üçüncü şahıslar
tarafından ileri sürülecek zarar ve ziyan taleplerini karşılamak üzere en az 500.000 TL tutarında
mesleki sorumluluk sigortasını yaptırır. Bir sonraki yıl için geçerli sayılacak olan mesleki sorumluluk
sigortasının değeri, 213 sayılı Kanun hükümleri uyarınca o yıl tespit ve ilan edilen yeniden değerleme
oranı kadar arttırılır.
(13) TSE Hizmet Yeterlilik Belgesi için Türk Standardları Enstitüsüne yapılan başvurularda, ilgili
standart şartları ile birlikte bu maddede belirtilen gereklilikler de aranır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Bina Sorumlusunun Yükümlülükleri ve Hizmet Denetimi
Bina sorumlusunun yükümlülükleri
MADDE 14 – (1) Bina sorumlusu, asansörün güvenli bir şekilde çalışmasını sağlamak üzere (Ek
ibare:RG-11/7/2021-31538) asansör monte eden veya onun yetkili servisi ile bakım sözleşmesi
imzalamaktan, bakımını yaptırmaktan ve bakım ücretinin ödenmesinden sorumludur.
(2) Bina sorumlusu, engellilerin erişilebilirliği için asansörün güvenli bir şekilde sürekli olarak
çalıştırılmasını sağlar. Kamuya açık alanlarla ilgili olarak birinci cümlede belirtilen konuya ilişkin
şikâyetler ilgisi nedeniyle Valilik bünyesinde bulunan erişilebilirlik izleme ve denetleme komisyonuna,
konutlarla/meskenlerle ilgili şikâyetler ise konutun/meskenin bağlı bulunduğu ilgili idaresine iletilir.
(3) Bina sorumlusu, asansörle ilgili herhangi bir tehlikeli durumu bakım sözleşmesi imzalanan
asansör monte eden veya onun yetkili servisine iletir ve söz konusu asansöre, asansör monte eden
veya onun yetkili servisi tarafından müdahale edilene kadar gerekli güvenlik tedbirini alır.
Hizmet denetimi
MADDE 15 – (1) Asansör monte eden tarafından garanti ile ilgili şartların ve satış sonrası
hizmetlerin sağlanıp sağlanmadığı, bu Yönetmelik ile belirlenmiş olan kriterlere uygun bakım, onarım
ve servis hizmetinin asansör monte eden veya onun yetkili servisince sunulup sunulmadığına dair
hizmet denetimi, Bakanlık tarafından yapılır.
(2) Bina sorumlusunun bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülükleri yerine getirip getirmediğine
ilişkin denetim Bakanlık tarafından yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Mevcut Asansörün Güvenlik Seviyesinin Arttırılması
Mevcut asansörün güvenlik seviyesinin arttırılması
MADDE 16 – (1) Mevcut asansörün güvenlik seviyesi, Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB)
kapsamında monte edilmiş olan asansörün güvenlik seviyesine yakın eş değer bir seviyeye getirilerek
arttırılır.
(2) Mevcut asansörün güvenlik seviyesinin arttırılmasına yönelik yürütülecek işlemlerde, Ek-
4’te yer alan ve TS EN 81-80 standardında belirtilen tehlikeli durumlar ve söz konusu tehlikeli
durumlara ilişkin bahsi geçen standart ile atıf yapılan çözüm önerileri esas alınır.(3) Mevcut asansör için belirtilen tehlikeli durumlar, TS EN 81-80 standardına uygun olacak
şekilde Bakanlık tarafından yayımlanan mevzuat ekindeki asansör periyodik kontrol listelerinde
tanımlanır.
(4) Mevcut asansörün güvenlik seviyesinin arttırılmasına dair sorumluluk, bina sorumlusuna
aittir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İdari yaptırımlar
MADDE 17 – (Değişik:RG-11/7/2021-31538)
(1) Bu Yönetmeliğe aykırı hareket eden asansör monte eden veya onun yetkili servisine, bina
sorumlusuna veya kat maliklerine, servis teknik sorumlusuna ve asansör yaptırıcısına 1705 sayılı
Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında öngörülen idari para cezası uygulanır. Ancak bina
sorumlusuna veya kat maliklerine geçici 1 inci maddede belirtilen tescil işlemini yaptırmadığından
dolayı birinci cümlede ifade edilen idari para cezası uygulanmaz.
(2) Bu Yönetmelik gerekliliklerini sağlamayan asansör monte eden veya onun yetkili
servisinin sınai ve ticari faaliyetleri 1705 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci fıkrası uyarınca
durdurulur.
(3) 11 inci maddenin birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü, beşinci, altıncı ve sekizinci fıkralarında
belirtilen şartları sağlamayan asansör monte edene veya onun yetkili servisine 7223 sayılı Kanunun
20 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde öngörülen idari para cezası uygulanır.
(4) 7 nci maddenin birinci fıkrasına göre süresi içerisinde ilgili idareye tescil başvurusunu
yapmayan veya asansörü ilgili idareye tescil ettirmeyen asansör monte edene 7223 sayılı Kanunun
20 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde öngörülen idari para cezası uygulanır.
(5) Bu Yönetmelikte belirtilen satış sonrası hizmetlere ilişkin şartlar ile yetkili servis ile ilgili
şartları sağlamayan asansör monte edene veya onun yetkili servisine 1705 sayılı Kanunun
6 ncı maddesinin birinci fıkrasında öngörülen idari para cezası uygulanır.
(6) İdari para cezası, ceza kararının ilgiliye tebliğinden itibaren bir ay içerisinde ödenir.
(7) (Ek:RG-10/2/2023-32100) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davrananlar hakkında 7223
sayılı Kanun kapsamında uygulanacak idari para cezası kararları;
a) Denetimin Bakanlık merkez birimi personeli tarafından yapılması halinde sorumluluk alanı
çerçevesinde bakan yardımcısı tarafından,
b) Denetimin sadece il müdürlüğü personeli tarafından veya Bakanlık merkez birimi personeli
ile il müdürlüğü personelinin birlikte katılımıyla yapılması halinde asansörün monte edildiği yerdeki il
müdürü tarafından,
verilir.
Atıflar
MADDE 18 – (1) 24/6/2015 tarihli ve 29396 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör
İşletme, Bakım ve Periyodik Kontrol Yönetmeliğine yapılan bütün atıflar, bu Yönetmeliğe yapılmış
sayılır.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 19 – (1) 24/6/2015 tarihli ve 29396 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör
İşletme, Bakım ve Periyodik Kontrol Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Kayıt altına alınmamış asansörün tescili
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğe göre TS EN 81-80 standardı esas alınarak güvenlik
seviyesi artırılan mevcut asansör veya 15/8/2004-24/6/2015 tarihleri arasında piyasaya arz
edilmesine rağmen kayıt altına alınmamış olan asansör, bir defaya mahsus olmak üzere ilgili idare
tarafından tescil edilir. Bina sorumlusu:
a) Mevcut asansörün güvenlik seviyesinin TS EN 81-80 standardına göre artırıldığını
ispatlayacak olan yeşil veya mavi renkli bilgi etiketine esas periyodik kontrol raporuyla, bir sonraki
periyodik kontrol tarihine kadar ilgili idareye başvurur.b) 15/8/2004-24/6/2015 tarihleri arasında piyasaya arz edilmesine rağmen kayıt altına
alınmamış olan asansöre ait yeşil veya mavi renkli bilgi etiketine esas periyodik kontrol raporuyla, bir
sonraki periyodik kontrol tarihine kadar ilgili idareye başvurur.
(2) Asansörün tescil belgesi, Ek-5’te yer alan içeriğe uygun olacak şekilde ilgili idare tarafından
düzenlenir ve bina sorumlusuna sunulur.
Yürürlük
MADDE 20 – (1) Bu Yönetmeliğin;
a) 13 üncü maddesinin on ikinci fıkrası yayımı tarihinden on iki ay sonra,
b) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
Tarihi Sayısı
6/4/2019 30737
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî
Gazetelerin
Tarihi Sayısı
1. 3/4/2021 31443
2. 11/7/2021 31538
3. 10/2/2023 32100